Home > Teampenning

Teampenning

De basisregels
Teampenning is een snelheidsonderdeel, waarbij een kudde koeien in de arena wordt gebracht en even met rust wordt gelaten zodat de dieren kalmeren.
Een team van drie ruiters moet in 75 seconden drie koeien afzonderen van de kudde, naar het andere einde van de arena drijven en daar in een omheide ruimte (de penn) drijven. De koeien zijn genummerd en als de eerste ruiter over de middelijn gaat na het startsignaal krijgen de ruiters de nummers van de koeien te horen die gedreven moeten worden.
De tijd gaat in als het eerste paard over de startlijn gaat. De startlijn, die in het midden van de arena ligt, heeft nog een tweede doel: wanneer er meer dan 4 koeien over die lijn gaan, volgt diskwalificatie.
Dertig seconden voordat de tijd om is krijgen de ruiters een signaal. Ze kunnen dan eventueel beslissen om maar 1 of 2 koeien in de penn te drijven, de tijd te laten stoppen en zo niet het risico lopen dat ze op het eindsignaal niets binnengebracht hebben. De ruiters mogen de koeien niet aanraken, er mag alleen geluid gemaakt worden.
De klok stopt als de koeien in de penn zijn en een ruiter met de neus van zijn paard in de penn is en zijn hand opsteekt.

Teampenning in Nederland
In ons land wordt dit wedstrijdonderdeel met de oprichting van de Dutch Teampenning Association onder bestuurlijke verantwoordelijkheid gebracht en daardoor kan de kwaliteit en de regelgeving van dit onderdeel worden bewaakt. Dit is niet alleen van belang voor de ruiters, paarden en organisatoren, maar ook voor het welzijn van de koeien.
Zoals bij alle onderdelen in de western ruitersport draait ook bij team penning alles om de verstandhouding tussen ruiter en paard. Er gaat een belangrijk stuk training aan vooraf voordat je als ruiter-paard combinatie aan wedstrijden kunt deelnemen. Denk hierbij aan de conditie van je paard, je zit, wendbaarheid en snelheid.
In Amerika en Canada is team penning op dit moment het populairste wedstrijdonderdeel in de westernsport, maar ook in Europa groeit de aandacht ervoor behoorlijk. In de ons omringende landen worden al volop competities gereden en in Europa worden Europese en Wereld-kampioenschappen georganiseerd.
De Nederlandse teams spelen hier een grote rol in omdat ze al verschillende wereld en europese titels hebben gewonnen.

Dutch Teampenning Association
Contact Sitemap Home