Home > reglementen > aanpassingen van reglement:

aanpassingen van reglement:

nieuw in 2018

-bij ranchsorting is 1 open ruiter gelijk een open team

-teampenning.alle ruiters moeten tijdens pennen terug zijn aan de pen zijde.

-pennen dmv handopsteken(judge heeft de knop waardoor hij of zij op de penlijn moet zitten.

-bij limited en rookie klasse zijn meer dan 4 koeien over de lijn een "'no time''

-bij de open klasse 1 verkeerde koe over de lijn ''no time''

-bij teampenning worden tot 15 starts op 1 kudde gereden,daarna opsplitsen.

-bij de cattle penning rijden we zover tot het kan op 1 kudde,waarbij we per run 1 koe tellen.

-bij ranchsorting delen we het aantal starts door het aantal kuddes

-Het paard mag per wedstrijd max 10x starten waarvan max 6x teampenning.

kind <12 jaar verplicht bodyprotector

kind<18 jaar cap verplicht

kind<18 jaar verboden op een hengst te rijden.

Nieuw in 2017

- In de Teampenning is de tijd voor L1 en L2 naar 75 seconden gegaan.

- Het gebruik van een neusriem is bij een Snaffle bit toegestaan.

NIEUW IN 2016

Het afwaaien van de hoed geeft geen strafsecondes meer.
Een verkeerde koe in de pen is No Time.

Als het paard bloed krijg je een diskwalificatie, als het paard hersteld is mag je weer starten in andere teams.
Drijf je een koe uit de kudde en hij gaat liggen omdat hij moe is krijg je een rerun,

Als je een koe verliest en je moet hem weer halen en hij gaat dan liggen krijg je een No Time.
De ruiters hoeven niet meer alle 3 over de middenlijn.

Nieuw in 2015

Bij het pennen moet de neus van het paard in de pen zijn,
en men mag tot aan de staart in de pen, dus niet helemaal een stukje van de staart moet buiten de pen zijn.

Men hoef niet meer in galop over de midden lijn.

De geldigheid van de L1 klasse is 2 jaar.
Indien een ruiter in 2 jaar geen kwalificatie punten rijdt voor de L1 (dus geen NK / EK / WK / of highpoint wint) wordt de betreffende ruiter terug geplaats naar de L2.

NIEUW IN 2014

Bij afzeggen na sluitingdatum moet men 50% van de inschrijfkosten betalen.
Het betreft dan de kosten van de wedstrijd, zoals overnachting,boxhuur,startgeld e.d.
indien men niet betaald word men uitgesloten van volgende DTA wedstrijden
L2 rijtijd naar 90 seconden verlaagd.

Nieuw in 2013 :

De rijtijd van de L2 ruiters is verlaagd van 150 naar 120 seconden.

Bij cattle penning gaan we  in 2013 een jaar proef rijden op NR, niet meer op kleur maar alleen op NR ongeacht de kleur.
Opmerking hierbij is dat als er eenmaal voor een bepaalde koe is gekozen mag er niet meer worden gewisseld van koe.
We gaan zo proberen we het probleem voor mensen die kleuren blind zijn op telossen.

In de Highpoint van de Cattlepenning tellen voortaan ook de beste 5 wedstrijden mee,
dit om de regelgeving gelijk te trekken met de teampenning.

Nieuw in 2012 :

Bij de punten telling van de High point worden de 5 besten resultaten bij elkaar opgeteld, als er 6 wedstrijden zijn  mag je 1 wedstrijd laten  vervallen, bij 7 wedstrijden mag je 2 wedstrijden laten vallen.

Het reglement is aangepast. Naast Teampenning is er cattlepenning en highpoint  in opgenomen.

Nieuw in 2010: Klasse L1 en L2

In het wedstrijd seizoen van 2010 wordt er gestart met twee verschillende klasse, te weten de klasse L2 en L1.
Ruiters die in 2008 en 2009 een belangrijke titel hebben behaald starten vanaf 2010 in de L1 klasse, de gevorderde ruiters.
Voorbeelden van belangrijke titels zijn: winnaars van de NK / EK / WK / DTA Highpoint winnaars.
Alle overige ruiters kunnen vanaf 2010 in de L2 klasse starten, de geoefende ruiters.
L2 ruiters mogen in de L2 en L1 klasse starten.
Een team, die in de L2 start, kan bestaan uit één L1 ruiter en twee L2 ruiters of uit drie L2 ruiters.
De geldigheid van de L1 klasse is 5 jaar, indien een ruiter in 5 jaar geen kwalificatie - punten rijdt voor de L1 ( dus geen  NK / EK / WK/ of highpoint wint), wordt de betreffende ruiter terug geplaatst naar de L2.

.
  Highpoint Cattlepenning

Vanaf 2010 heeft DTA naast de Highpoint Teampenning nu ook de Highpoint Cattlepenning.

DTA Highpoint plaatsingspunten

Met ingang van 2010 zijn de plaatsingspunten veranderd voor de highpoint.
ls het de ruiters niet lukt om in de 1e twee runs een koe te pennen, dan gaat men niet door naar de finale.

De plaatsingspunten zijn:

1e plaats - 12 punten